ارتقای تولیدغذایی ایران با کشاورزی دانش‌بنیان تا سال ۱۴۳۰

Rate this post

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که با پیشرفت کشاورزی دانش‌بنیان، تا انتهای سال ۱۴۳۰ ایران قادر خواهد بود سالانه ۱۸۰ میلیون تن مواد غذایی برای تأمین نیاز جمعیت ۱۰۳ میلیون نفری خود تولید کند.

خیام نکوئی، معاون وزیر جهاد کشاورزی، به تغییرات حاصل‌شده در الگوی غذایی کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: “با توجه به راهبردهای معین شده، کشاورزی دانش‌بنیان می‌تواند سنگ‌بنای خودکفایی غذایی کشور تا سال ۱۴۳۰ شود.”

وی افزود: “توجه به این نکته ضروری است که دشمنان کشور همواره به دنبال تضعیف سبد غذایی و امنیت غذایی مردم هستند. از این رو مسئولان اجرایی موظفند با تمامی توان به مقابله با این تهدیدات بپردازند.”
نکوئی اشاره کرد: “علیرغم اینکه جمعیت کشور نسبت به سال ۵۷ دو و نیم برابر افزایش یافته، تولید محصولات کشاورزی در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد نیاز غذایی ۹۰ میلیون نفر را تأمین می‌کند و باقی‌مانده نیز از طریق واردات به مبلغ سالانه ۱۴ تا ۱۶ میلیارد تومان وارد می‌شود.”
با اشاره به افزایش دمای هوا و کاهش بارندگی در سال‌های اخیر، نکوئی تصریح کرد: “تغییرات اقلیمی چالش‌هایی را در راه رسیدن به خودکفایی صددرصدی به وجود می‌آورند اما کشاورزی دانش‌بنیان میتواند این مشکلات را حل کند.”
معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین تأکید کرد که سند امنیت غذایی کشور در دولت سیزدهم نگارش و تصویب شده است. وی اظهار داشت که این سند اگر به صورت کامل اجرا شود، می‌تواند تحول قابل توجهی در بخش کشاورزی کشور ایجاد کند.
نکوئی تأکید کرد که الگوی کشت تدوین شده هدف اصلی دانش‌بنیان کردن کشاورزی کشور است. در این راستا، در سال ۱۴۰۲ بر روی الگوی کشت محصولات زراعی و در سال آینده بر روی محصولات دام و طیور متمرکز خواهند شد.
منبع :فودنا پنجشنبه 18مرداد 1403