صادرات ۱.۵ میلیون دلاری گیاهان دارویی از فارس

Rate this post

سرپرست مدیریت توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در سه ماه نخست سال جاری ۱.۵ میلیون دلار انواع گیاهان دارویی از این استان صادر شد.

به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز)؛ به نقل از ایرنا، سمیه سلیمی شنبه با بیان اینکه این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش ۳۰ درصدی است افزود: حجم گیاهان دارویی صادر شده بالغ بر ۳۰۲ تن بوده است.

وی بیان کرد: این محصولات به صورت خام و فرآوری شده و اغلب شامل پودر و عصاره شیرین بیان به وزن ۲۲۱ تن است.

به گفته او عرقیات سنتی، زعفران و تخم سبزی بخش دیگری از گیاهان دارویی خام و فرآوری شده صادراتی است که عمدتا به مقصد کشورهای حوزه خلیج فارس همچون امارات متحده عربی، کویت و عمان و برخی از کشورهای اروپایی مانند سوئد، هلند، آلمان، بلژیک و یونان و برخی از کشورهای همسایه ارسال شده است.

سرپرست مدیریت توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی در شرایط خشکسالی به دلیل نیاز آبی پایین در مقایسه با محصولات سبزی و صیفی بسیار مطلوب و مد نظر است و صادرات این گیاهان ارزش افزوده و سود دهی بیشتری برای کشاورزان به دنبال دارد.بیشتر بخوانید

سلیمی ادامه داد: استان فارس به دلیل اقلیم چهار فصل ظرفیت مناسبی برای توسعه گیاهان دارویی دارد و توسعه صنایع تبدیلی در زمینه گیاهان دارویی می‌تواند به توسعه صادرات و ایجاد ارزش افزوده آن کمک کند.

او با بیان اینکه سامانه مدیریتی زنجیره تولید و تأمین گیاهان دارویی در استان فارس فعال است، گفت: در حال حاضر ۲زنجیره ارزش گیاهان دارویی در این استان تشکیل شده و فارس به عنوان یک استان پیشرو در این قضیه به شمار می‌رود.

سرپرست مدیریت توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس اعلام کرد: هدف از راه‌اندازی این سامانه پایش زنجیره ارزش گیاهان دارویی به موازات فعالیت‌های در حال انجام است به نحوی که تمام عوامل پشتیبان در مقوله تولید، نگهداری و عرضه محصول به بازار، قابل رصد و نظارت هستند.

منبع :ایرانفود نیوز یکشنبه 11شهریور 1403